משגיח כשרות חשף: “לפעמים מעבירים בשר טרף” (הקלטה) אקטואליק 10-09-2015 - בהשגחת הרב מחפוד!



 משגיח כשרות חשף: “לפעמים מעבירים בשר טרף” (הקלטה)
כתב גלצ אוריה אלקיים חושף מה שקורה מאחורי הקלעים של שוק כשרות הבשר בישראל – כמה משפיעה הגדרת כשרות הבשר על מחירו, ואיך יש מי שגם כאן מנסה לעגל פינות, ואפי’ לפעמים להעביר בשר טרף. האזינו לכתבה

אקטואליק 10/09/2015, 22:33

תחקיר גלצ חושף אחוזי הבשר החלק שנכנס ארצה, נמכר בחותמות מהודרות של הבד”צים במחירים גבוהים בהרבה, בהשוואה לבשר בכשרות הרגילה של הרבנות הראשית לישראל.

מנהל משחטה בירושלים הרב חיים גלבך מסביר הסיבה ליוקר הבשר החלק: “עלויות של בשר חלק הן גבוהות באחוזים נכבדים מעלויות של בשר רגיל. כל העלויות מסביב מתחלקות בסופו של דבר לכמה אתה מוציא מהשחיטה”.

מבין מאות ראשי הבקר הנשחטים בכל יום, יש לא מעט בשר טרף או בשר הראוי לחותמת כשרות רגילה. לעומת זאת, ראשי בקר ללא רבב יזכו לכינוי “בשר חלק” ולחותמת הבד”צ, והמחירים כאמור בהתאם: קילו בשר צלי כתף בהשגחת הבד”צ של הרב לנדא, לדוגמא, עולה למעלה מ-90 שקלים ברשתות השונות.

עוד עולה כי כשרות הרב לנדא, הנחשב מחמיר, מצליח להפיק כ-30 אחוזי בשר חלק בלבד מתוך סך ראשי הבקר הנשחטים. כמויות דומות מצליחים לייצר בד”צים נוספים כמו “בית יוסף” ו”העדה החרדית”.

מחירו של בשר צלי כתף בהשגחת בד”צ “יורה דעה” של הרב מחפוד עומד על 85 שקלים לקילו בממוצע, אף על פי שמהמסמכים עולה כי הבד”צ של הרב מחפוד מצליח להפיק למעלה מ-60% בשר חלק.

כדי להבין כיצד קורה שיש פער כה גדול בתוצרת הבשר החלק בין הבד”צים השונים, שוחחנו עם א’, לשעבר משגיח כשרות מטעם הרבנות בחו”ל. “לפעמים היו מעבירים הרבה הרבה, לא רק חלק ולא הכי חלק, אלא טרף לגמרי”. לדברי א’, נעשים לעתים מעשי מרמה כדי להגדיל את אחוזי הבשר החלק שמחירו בארץ גבוה בעשרות אחוזים מהבשר הרגיל בהשגחת הרבנות הראשית לישראל.